Reklame er noe som skal gjøre et produkt eller varemerke kjent for offentligheten. Det blir ofte tatt i bruk midler som sterke farger, rim, korte og enkle setninger, stor skrift, plussord, kontraster osv. Alt dette for å fange oppmerksomheten til potensielle kunder, for reklamens viktigste oppgave er nettopp blikkfang og stoppeffekt. Reklame språket er litt spesielt, det er nemlig appellativt. Det skal få oss til å gjøre noe, appellerer. Jeg kan tenke meg alle har sett en reklame som gjorde at de fikk lyst på det spesielle produktet. Skjer dette betyr det at reklamen er vellykket.
Dette bildet er fra den travle byen New York hvor forskjellige varemerker kjemper om oppmerksomheten til folket. Det er stor konkurranse. Bare tenk deg alle varemerkene det er i verden! For disse er det rett og slett en kamp for tilværelsen, og hvem som får bli, det avhenger av hvem som kan markedsføre seg best og blir likt av folket.
Her reklameres det for produktet grandiosa lørdagspizza:
Denne reklamen var en stor hit og var å se på TV skjermen over en lang periode.
Hensikten med denne reklamen var selvfølgelig å få alle til å ville prøve denne nye pizzaen, noe de lykkes med samtidig som de klarte å sette en pizza sang på hjernen til alle norges innbyggere som eier en TV. Reklamen er basert på sang hvor de får inn mange plussord om denne pizzaen. Den er ny og virker spennende. I reklamen har de med mange forskjellige scener hvor folk spiser pizzaen, og det er et bredt spekter av folk i alle aldre! Dette får reklamen til å tale til alle. refrenget består av gjentakelser av produktets tittel, nemlig: lørdagspizza, noe som er et veldig smart trekk for da husker alle lørdagspizzaen når de er ute og handler. Er det ikke lørdag kjøper de kanskje et annet grandiosa produkt for de så godt husker denne sangen som fikk grandiosa i et godt lys. Man kan trygt si at denne reklamen appellerer, ikke bare fikk den oss til å kjøpe pizzaen, men du så stadig folks forsøk på dansen og sangen. Bakgrunnen til grandiosa tittelen er skrevet i rødt og det er brukt store bokstaver, noe som gjør at man legger merke til den. Jeg vil si dette er en svært vellykket reklame som klarer å få frem produktet på best mulig måte; ved sang, latter og glede.
Norvegia:
Denne reklamen handler om en gutt som slår opp med alle han har vært sammen med. Det viser forhold som ikke har vart, fungert. Meningen er å få frem Norvegia som du skal kunne ha et forhold til hele livet, fordi den er like god som den alltid har vært. Som slutt teksten sier; noen forhold varer livet ut. Det viktigste virkemiddelet i denne reklamen vil jeg si er humor. De bruker mange forskjellige karakterer som tar dette bruddet på hver sin måte. Alle disse kontrastene får frem Norvegian, som er helt lik seg selv og uforanderlig. Den samme gamle gode norvegian.
Jeg synes dette er en veldig morsom reklame som setter Norvegia i et godt lys!
Abonner på:
Legg inn kommentarer (Atom)
1 kommentar:
Jeg valgte også lørdagspizza! Hehe, bra innlegg og fin blogg du har kaja :)
Legg inn en kommentar