torsdag 7. januar 2010

Reklamefilm analyse

Oppgave 1.

Jeg valgte reklamefilmen til Norvegia, som du kan se her:
http://www.youtube.com/watch?v=oyNxBqTIHWg

a) Jeg synes egentlig ikke denne reklamen har noen stoppeffekt, men hadde den vært på reklamepausen under noe jeg hadde fulgt med på, så hadde jeg kanskje ventet med å bytte kanal til etter denne reklamen fordi den er morsom.

b) Målgruppen for denne reklamen vil jeg si er fra unge mennesker fra 16 år og oppover, både menn og kvinner.

c)Det er mye fokus på språket i denne reklamefilmen, eller måten ting blir sagt på. Hovedpersonen prøver på en snill måte å slå opp med alle jentene, mens alle jentene har forskjellige karakterer som påvirker hvordan de reagerer på dette. De snakker masse og alle på hver sin måte, mens denne gutten er veldig nøytral i forhold til jentene.
d)

1. Filmen er veldig humoristisk. I utgangspunktet er det aldri hyggelig når noen slår opp, men siden alle er så spesielle i denne reklamefilmen, blir den veldig humoristisk. Noe som uten tvil er meningen.
2. Jeg tror filmprodusentene har valgt denne formen fordi det vekker oppsikt, og folk både husker og vil se reklamen.

e) Historien henger sammen med produktet med teksten på slutten av reklamen «noen forhold varer livet ut». Det er nettopp dette som er hensikten med reklamen, at uansett hvor mange brudd du kan oppleve i livet ditt, vil alltid Norvegia være der for deg. Alle jentene tar bruddet på hver sin måte, og alle disse kontrastene får frem Norvegia, som uansett er lik seg selv og uforanderlig.

f) Reklamefilmen legger ikke frem noe fakta om produktet, annet enn hvordan osten og innpakningen ser ut, som vi ser under filmen.

g)

1. ja, det har vært liknende reklamer for Norvegia før.
2. Det har blitt laget flere som ligner denne jeg analyserer, men de har brukt andre karakterer. Slik er den ny og spennende, men fortsatt like morsom og får frem det samme budskapet.

h) personlig får ikke reklamen meg til å kjøpe produktet, men det er rett og slett fordi det ikke er jeg som står ansvarlig for innkjøpet av ost i hjemmet. Skulle jeg likevel kjøpe ost, hadde jeg nok kjøpt Norvegia. Den er mye reklamert og i og med at reklamene er gode, ville jeg ha husket og kjent igjen produktet.

i) Jeg liker denne reklamen veldig godt. Jeg synes den er veldig bra strukturert, og det er bra hvordan de har klart å bruke et slikt tema og fått det med i en sammenheng til produktet (noen forhold varer livet ut) En god idé!

Oppgave 2.

Budskapet i disse filmene er at Lotto gir deg muligheter, mulighet til å gjøre nye og spesielle ting du ikke har hatt muligheten til å gjøre før. Målgruppen er både kvinner og menn, for ungdom og oppover.
Virkemidlene som blir tatt i bruk er humor, musikk(for stemningens skyld), skjult argumentasjon - appellativ og ekspressiv form.

Min favoritt er bilmekanikeren. Den er herlig, og jeg liker at den slutter med at han tar over bedriften. I de andre reklamene bruker gjerne lottomillionæren pengene på litt spesielle ting, mens her tar vinneren over noe smart som bedriften, samtidig som han får hevn på sin gamle sjef.
Jeg valgte å analysere reklamefilmen «kjøreskolen».

Kjøreskolen
Kjøreskolen er en reklamefilm for lotto med slagordet
«lotto millionærer er ikke som andre millionærer»
Filmen handler om en gutt som tar kjøretimer for å få lappen. Han har tatt flere timer og blitt god nok til å kjøre opp, men holder et godt øye til kjørelæreren sin. Da han innser at han ikke vil ha flere kjøretimer og dermed ikke se henne mer må han gjøre noe drastisk. Han kjører plutselig veldig dårlig og usikkert, noe som ender med at hun sier han må ta flere timer med henne..og det var jo akkurat det han ville!

Jeg vil si målgruppen til denne reklamen er for ungdom og oppover til gamle mennesker, både menn og kvinner. Målgruppen er ikke barn fordi de ville rett og slett ikke forstå den, men så kjøper heller ikke barn lottokuponger, og er dermed ingen aktuell målgruppe.

Det blir ikke sagt så mye i reklamen, men det er derimot mye kroppspråk som f.eks blikkene de sender hverandre. Man skjønner på «stemningen» i reklamen hva som foregår, og det trengs derfor ikke mye kommunikasjon. Det som blir sagt er likevel nødvendig og det er for det meste korte, enkle kommentarer.

Reklamefilmen er humoristisk, men man må forstå den før man eventuelt synes det. Det tok litt tid før jeg oppfattet «greia» men reklamen, men da jeg gjorde det så jeg også humoren! Jeg så den derfor også 2 ganger for å få med meg detaljene jeg ikke observerte første gang. Jeg tror hensikten til reklamen er nettopp dette, at man skal få en «aha» opplevelse da Lottos slagord kommer opp på slutten. Dette er et godt trekk, for det får folk til å ville se reklamen flere ganger, noe jeg tror var filmprodusentenes baktanke da de lagde reklamen(e) for Lotto.

Det er dyrt å ta kjøretimer, men siden han allerede er lottomillionær kan han ta seg råd til dette – noe som svarer på Lottos slagord «lotto millionærer er ikke som andre millionærer». Dette er også noe som er felles med alle lotto reklamene, at millionæren bruker pengene sine og gjør akkuratt det han/hun måtte ønske, eller føle for. Det er nettopp her humoren i reklamene ligger. Slagordet går også igjen og er felles i alle reklamefilmene.

Jeg synes denne reklamen var bra! Den holdt den røde tråden til de andre lotto reklamene og fikk frem budskapet på en søt måte.
Oppgave 3

Et annet produkt det har blitt reklamert mye for i årenes løp er avisen VG.
Alle husker reklamene med nordlendingen som satt i badstuen og den irriterende gamle damen som bare «prekær og prekær».

Målgruppen for disse reklamene er for alle som leser aviser..dvs litt eldre ungdommer og oppover. Slagordet til VG er «Dagen er ikke helt den samme uten» noe som får VG til å virke som et inkluderende og nødvendig produkt i hverdagen. Allerede her kan man se at det ikke er så store likheter mellom VG reklamene og reklamene for Lotto. VG har en enkelhet ved seg, får frem den tilgjengelige avisen VG som ikke dagen er helt den samme uten. Lotto derimot er mer ekstraordinært – kjøp lotto og kanskje du er en av de heldige som vinner, slik at du kan gjøre hva du måtte ønske. De spiller på spenningen og lykken du kan kjøpe deg, mens VG spiller på den nødvendige alminneligheten.

En annen ulikhet ved disse reklamene er språkbruken og kommunikasjon. VG reklamene spiller på kommunikasjon, og at man i tillegg får mer å snakke om av å lese avisen. I lottoreklamene er det veldig enkel kommunikasjon og det blir bare sagt det som er nødvendig for å få frem budskapet.

Fellestrekk ved reklamene er at de er humoristiske, spiller på humor. Det er også reklamefilmer man husker, både fordi de er gode og fordi de blir vist mye på TV, og Dette er jo selvfølgelig også veldig postivt for produktene. Begge reklamene har også flere reklamer som ligner på hverandre med tema og slagord som går igjen.

Ingen kommentarer: