mandag 9. februar 2009

musikkvideo

Artistene heter N sync og sangen heter "bye bye bye"
Musikkvideoen:


Sangen er hentet fra N syncs andre album; no strings attached, som ble gitt ut i begynnelen av 2000. Målgruppen for sangen vil jeg for det meste si er unge groupie jenter som finner disse gutta meget zøøte! Musikksjangeren er Boyband. Teksten handler om gutter som er lei damene sine. De synes kjæresten er blitt for kontrollerende, de har fått nok, og slår derfor opp.

Filmen er regissert av Wayne Isham, og den forteller absolutt en historie. Slik er den satt opp fra begynnelse til slutt: Filmen starter med guttene som henger i tråder som blir styrt av en jente, akkurat som om de er dukker. Dette skal symbolisere hvordan de føler seg kontrollert av denne jenta. Videre i filmen blir filmen blir trådene kuttet, og guttene prøver å løpe fra denne jenta som løper etter dem på toget, slipper løs ville hunder, og kjører etter dem. Innimellom disse scenene danser de i et blått rom. filmen ender med at de klarer å slippe unna.

Det er en klar sammenheng mellom tekst og film. Filmen viser hvordan de føler seg kontrollert av jenta og hvordan de prøver å slippe unna.
I filmen møter vi alle de 5 medlemene av N sync, og en jente. Det er artistene selv som har hovedrollene i filmen, og de synger "live" på refrenget. Det ved videoen som fanger oppmerksomheten er at den er bra satt sammen. Den skaper en lett irritert og lei stemning.

Jeg synes det er en bra variert video som understreker innholdet i sangen. Siden det er artistene selv som har hovedrollene, blir oppmerksomheten rettet mot dem. Videoen sier om gruppa at de er veldig sammensveiset.

Jeg syntes det var vanskelig å velge hvilken video jeg skulle bruke, men valgte denne fordi det var den sangen jeg hørte på. Jeg syntes også den var forståelig og et bra eksempel!

2 kommentarer:

Jonatan sa...

Bra Kaja! Jeg er helt enig med deg, og syns du har analysert videoen på en god måte. Helt enig at det var vanskelig å velge video, men jeg tror du har gjort et godt valg. Filmen sammen med sangen var kjempebra. Så skulle jeg jo gi deg litt konstruktiv kritikk, og det må da eventuelt være at du bør bli flinkere til å starte med stor bokstav. Det gjør det mer oversiktlig:P

Julie hansen sa...

najs najs kaisen kais<3<3 =) nok ett godt innlegg av deg;) du viser at du klarer å virkelig fange esennsen i musikkvideoen og finner sammenhengen mellomo videoen, sangen og teksten! digger at du bruker litt sån slang ( i dette tilfelle fjortizz slang) for å formidle de ulike temane i innleggene dine. Du skriver på en fengende måte. not bad, not bad! ;) xoxo <3