onsdag 28. oktober 2009

Kommunikasjon og informasjon

Oppgaver

Oppgave 1.
a) ordet kommunikasjon kommer fra latin og betyr opprinnelig å gjøre felles. Gjennom kommunikasjon deler vi meninger, tanker, følelser og kunnskap.

b) hvilken kommunikasjonsform jeg ville brukt i følgende eksempler:

- vil du gifte deg med meg? - personlig kommunikasjon, privat toveiskommunikasjon og med kontinuerlig tilbakemelding.

- du har fått sparken! - her er det viktig å tenke på mottakeren og jeg ville derfor valgt personlig mediert kommunikasjon ved privat kommunikasjon med en profesjonell sender.

- stem på høyre! - tradisjonell massekommunikasjon. Her er det fokus på mottakeren, og budskapet skal frem til så mange som mulig. Det krever derfor at det er offentlig, mange mottakere og en profesjonell sender.

- det vil bli fem grader og sol i Oslo i morgen – tradisjonell massekommunikasjon

- jeg er forelsket i deg – personlig kommunikasjon, bør bli sagt på en privat og personlig måte.

c) Det som kjenntegner massekommunikasjon er at det er èn sender som formidler samme budskap til mange mottakere til omtrent samme tid gjennom et medium. Det er enveiskommunikasjon, offentlig og det krever et medium og mange mottakere. Det skjer også gjennom en profesjonell sender som krever lite eller ingen tilbakemelding. Et eksempel på massekommunikasjon kan være en partileder som skal ut med et budskap, samt vekke oppsikt blandt mulige velgere.

Ved personlig kommunikasjon foregår det kommunikasjon mellom individer, enten to eller i grupper, og hver enkelt er både sender og mottaker av informasjon. Personlig kommunikasjon krever ikke et medium, og kommunikasjonen er toveis, privat og det er en ikke-profesjonell sender til en eller få mottakere. Senderen får også kontinuerlig tilbakemelding.
I nyere tid har nye medier bpde forandret massekommunikasjon og personlig kommunikasjon.

d) kontekst er et begrep som betegner omstendighetene rundt en hendelse eller tilstand, eller i dette tilfelle, sammenhengen kommunikasjonen skjer i. Konteksten påvirker hvordan vi oppfatter en hendelse, og også hvordan denne hendelsen utvikler seg.

Oppgave 2.
Vi deler tegn inn i tre grupper:
Symboler er tegn vi må kjenne betydningen av for å forstå. Eksempel: peace tegn











Ikoner er tegn som ligner på det de representerer. Eksempel: gangfelt










Indeks er en slags mellomting mellom symboler og ikoner. Det er et tegn som henviser til noe annet. Eksempel: spør i sanden











Oppgave 3.
Konnotasjoner kan betegnes som en type assosiasjoner som er felles for en gruppe mennesker. Det kan være to ord som kan sammenlignes, men som likevel ikke gir helt den samme betydningen. På grunn av dette vil de to betegnelsene trekke tankene våre i forskjellige retninger. Det norske folk får konnotasjoner til is, norske flagg, bunader osv ved å tenke på 17 mai, men andre kanskje ikke har noen assosiasjoner til denne datoen.
Begrepet denotasjon kan betegnes som nøytrale benevnelser, med en konstruert betydning uten konnotasjoner.

Oppgave 4.
Stereotypier kan på mange måter forklares med holdninger man har bygget opp rundt et ord. Stereotypier er generaliserte forestillinger om hvordan en bestemt gruppe mennesker er. Sier man for eksempel Ungdom, får man forestillinger om en bestemt gruppe mennesker, nemlig unge gutter og jenter.

Med ideologi mener man et sett av verdier og holdninger som enten kommer direkte eller indirekte til uttrykk. For eksempel i gamle barnebøker møter barna en verden preget av en ideologi som vektlegger at gutter og jenter har ulike oppgaver, som at jentene hjelper til i hjemmet, mens guttene hjelper til med annet praktisk arbeid. Senere i vår tid er det ofte vanskeligere å se holdninger og verdier som preger det samfunnet vi lever i, også med tanke på kjønnsroller ettersom dette er noe som har endret seg mye med tiden.

Ingen kommentarer: